Wednesday, July 14, 2010

KASIHMU CIKGU ZAM (BHGN 1)


KASIHMU CIKGU ZAM

KARYA: MOHD ZAMRI BIN JULI

Fidzian tersenyum seorang diri sambil matanya liar memerhati keadaan di sekeliling.Hatinya melonjak kegembiraan.Kini dia sudah pulang.Kembali menjejakkan kaki di negeri yang tercinta.Rasa bangga berputik dihatinya.

Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching diperhatinya leka.Fidzian cukup kagum melihat pemodenan yang berlaku secara mendadak di negeri kelahirannya.Fidzian tersenyum puas.Terlalu jauh bezanya dibandingkan 15 tahun lalu .Panorama ini membuat Fidzian begitu teruja.

MPV Estima kelabu memecut meninggalkan kawasan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching.Fidzian duduk bersandar di dalamnya.Matanya memandang ke arah luar.Merenung jauh .Riak diwajahnya cukup jelas menunjukkan dia memikirkan sesuatu.Ada kebimbingan bermain difikirannya.Sudah hampir 15 tahun dia menyimpan perasaan itu.Fidzian sedar.Dia sudah sekian lama terseksa diganggu perasaan itu.Terbayang di matanya. Raut wajah seorang insan yang terlalu ingin dijumpanya.Keindahan jalan-jalan yang dilaluinya seolah lenyap daripada pandangan.

“Pergilah… kejarlah cita-cita.Apabila awak sudah berjaya nanti,jumpalah saya di sini.Barulah saya bersedia untuk memaafkan awak”kata-kata itu bagaikan sudah sebati dalam hidupnya.Kata-kata yang menjadi pegangan dan memberi cabaran dalam untuknya.Pesanan itu tidak pernah dilupakan.Kata-kata itulah satu inspirasi sehingga Fidzian memberanikan diri untuk merantau jauh memperjuangkan nasib di tempat orang.

“Dimanakah aku dapat berjumpa dia?”Fidzian menarik nafas.Cukup dalam.Perasaan bersalah masih berbekam dihatinya.Fidzian bertekad untuk melepaskan semuanya.”Tapi..Bagaimanakah harus aku melepaskan semuanya?. Kalau aku sendiri masih tidak mengetahui tempat dia berada sekarang,”hati kecil Fidzian mengeluh.

“Saya berjanji saya akan berubah.Saya akan tinggalkan segala keburukan saya.Saya akan lebih memikirkan masa depan saya.Cikgu tidak perlu khuathir.Saya bertekad hendak menjadi insan berguna,”kata-katanya tersusun seperti yang dirancang. Seumpama seorang pelakon yang begitu lancar melafazkan dialog yang tercatat di dalam skrip.Begitu hebat sandiwara Fidzian.Dia begitu yakin dan pasti, cikgu itu akan termakan akan kata dan janjinya.Dalam hati Fidzian cukup bangga.Dia cukup puas bermain dengan sandiwaranya.

“Buat apa aku nak takut berjanji.Bukan perlu bayar apa-apa pun.Semuanya…. free of charge…”ketawa Fidzian dalam hati.Lelaki yang berbaju kemeja merah itu masih lagi duduk di hadapannya.Memerhati wajah Fidzian.Fidzian cuba mengawal gerak geri badannya.Fidzian masih lagi dengan sandiwaranya.Masih lagi memegang watak budak baik ciptaannya sendiri.Tingkahlakunya persis pelakon Syafiee Naswip ketika menjayakan wataknya dalam filem “Muksin”.Sesekali dia berdebar juga memandang Cikgu Zam yang masih lagi mendiamkan diri di hadapannya.

“Lantaklah…..hidup aku…… suka hati aku lah.Ada aku kesah?”sekali lagi Fidzian ketawa dalam hati.Dia cuba memberanikan diri untuk memandang Cikgu Zam.Dia teringat kata Yahya.Kalau orang menipu,dia tidak akan berani memandang orang yang berada di hadapannya.Fidzian cuba menegakkan benang yang basah melalu reaksinya.Dia terlalu yakin.Cikgu Zam percaya akan janji-janjinya.

“Fidzian,saya betul-betul berharap awak akan berubah.Awak perlu berjanji dari hati awak yang tulus ikhlas.Awak perlu fikirkan tentang masa hadapan awak.Cuba awak lihat kehidupan awak sekarang.Adakah awak mahu hidup sebegini selamanya?.Cikgu cukup mengenali ibu bapa awak.Tolonglah, jangan awak abaikan harapan mak bapa awak!.Lagipun awak anak sulung,awak akan memikul banyak tanggungjawab.Jangan terlalu khayal dengan perkara yang remeh temeh,”

“Saya berjanji ,cikgu.Saya akan berpegang teguh pada janji saya dan berpegang pada kata-kata cikgu sampai ke hujung hayat saya,”ujar Fidzian tegas sambil memandang wajah Cikgu Zam.Ada terbit senyuman di bibir cikgu itu.Baru lega rasa hatinya.”Wah,Pelanduk sudah masuk perangkap!”terbit senyum puas di hati Fidzian.

“Awak perlu ingat Fidzian.Biarlah apa jua pandangan orang terhadap awak.Cikgu tidak kisah.Cikgu tetap menyokong awak.Cikgu tahu siapa awak .Cikgu tetap mengambil berat tentang awak .Dalam diri awak ada potensi yang terlalu besar.Berubahlah dan kembalilah seperti awak yang dahulu.,”Cikgu Zam begitu tulus pada kata-katanya.Niatnya cukup ikhlas .Hatinya tergerak untuk mengambil berat tentang pelajar yang bernama Mursya Fidzian itu.Fidzian hanya terdiam.Kemudian menganggukkan kepalanya seolah mengiyakan kata-kata Cikgu Zam.

“Terima kasih,cikgu.Cikgu begitu mengambil berat tentang saya.Saya amat menghargai,”ujar Fidzian lembut walaupun jiwanya memberontak ketika itu.Dia perlu meneruskan sandiwara di hadapan Cikgu Zam.Dia mahu Cikgu Zam terus tertipu dengan sandiwaranya.

Fidzian kemudiannya melangkah keluar meninggalkan bilik kaunseling itu.Dia menoleh ke belakang.Cikgu Zam masih memerhati kemudian tunduk sambil mencatat sesuatu di atas kertas.

“Lantaklah… ,apa aku nak jadi, aku punya hal !.Sibuk sangat nak jaga tepi kain aku.Ahhh..aku nak jadi syaitan ker!..aku nak jadi iblis ker!…orang lain tidak perlu masuk campur.Apa orang lain nak sibuk?”bisik hati Fidzian .Langkahnya diatur laju menuju ke kelas.Dia berasa cukup puas.Dia berasa seronok dapat menyakinkan Cikgu Zam dengan lakonan hebatnya.

Suasana di kelas 5 Sastera 3 pada hari itu cukup tenang.Guru tiada berada di dalam kelas.Para pelajar sibuk mengulangkaji pelajaran.Masing-masing sudah mulai khuathir tentang Peperiksaan Percubaan SPM yang akan menjelang seminggu lagi.Di sudut belakang, Fidzian merebahkan kepalanya di atas meja.Di saat orang lain sibuk berbincang tentang pelajaran,dia pula sibuk melayan mimpi indahnya.

“Janganlah tidur kat dalam kelas…kau ni macam orang tengah layan je.”sapa Daus sambil menepuk-nepuk belakang Fidzian.Tidur dalam kelas sudah menjadi amalan Fidzian sejak kebelakangan ini.

“Jangan ganggu aku lah.Aku penat ,”Fidzian bersuara tanpa mengangkat wajahnya.

“Kau ni tak pernah serik.Kau masih ambil benda tu ye…….?”

“Aku sudah kata jangan ganggu aku lah.Aku tengah layan ni.Aku punya hal lah,”kali ini barulah Fidzian mengangkat wajahnya dan memandang ke arah Daus.Matanya kuyu dan berwarna merah.

“Aku baru dapat bekalan yang terbaik tau semalam.Baik punya…….,”

‘Buat apa kau layan benda itu.Nanti rosak masa depan kau.Aku lihat sejak kau berkawan dengan budak-budak motor di kelas sebelah tu,kau dah pandai buat perkara yang tidak elok.Sudah beberapa kali kau terkena tapi kau tetap buat lagi.Kau kata kau sudah berubah.Semalam, kau sudah berjanji dengan Cikgu Zam.Cikgu Zam terlalu gembira beritahu aku yang kau sudah bertekad untuk berubah.”

“Lantaklah..apa aku nak kisah.Aku buat… aku sendiri yang tanggung.Semua orang boleh berjanji.Tak perlu bayar apa-apa pun,”itulah prinsip yang menjadi pegangan Fidzian.

“Tak baiklah kau berbohong pada Cikgu Zam.Dia begitu baik pada kau.Kau tipu dia,”nasihat Daus untuk menyedarkan Fidzian.

“Suka hati aku lah.Disebabkan dia terlalu baik pada aku,itulah sebabnya aku senang menipu dia.Kalau dia marah lagi,nantilah aku berlakon menjadi budak baik depan dia.Dia nak sangat aku jadi budak baik.Aku boleh tunjukkan.Rosyam pun kalah kalau aku dah pegang watak budak baik.Bukannya susah..berjanji ker..?berbohong ker…?Tak perlu bayar apa-apa pun.Semuanya ditanggung percuma.Ini Fidzian lah!”ujar Fidzian bangga.Daus hanya mengeleng-gelengkan kepalanya.Hakikatnya dia cukup kasihan pada Fidzian.Fidzian sudah tidak seperti yang dikenalinya dulu.Daus segera kembali ke mejanya.Daus kemudiannya membelek-belek buku di atas meja.Lebih baik dia menambah ilmu daripada memikirkan tentang Fidzian.Cuma tadi dia ingin menjalankan tanggugjawabnya sebagai seorang kawan.

Loceng berbunyi menandakan waktu untuk balik.Fidzian segera berlari anak menuju ke tempat motorsikalnya.Kemudiannya dihidupnya enjin lantas dipecutnya motorsikal dengan laju untuk meninggalkan kawasan sekolah.Langsung tidak dihormatinya peraturan sekolah.

Tiba-Tiba dia memperlahankan motorsikalnya apabila terpandang MPV Proton Ezora berwarna kelabu di hadapannya.Riak wajahnya tiba-tiba berubah.Senyuman yang diukirkan oleh Cikgu Zam bagaikan satu sindiran untuknya.Fidzian baru perasan.Sejak dari kawasan tempat letak motorsikal tadi,Cikgu Zam sudah memerhatinya.

“Cikgu suka pada kesederhanaan sikap awak.Awak begitu berbeza jika dibandingkan dengan para pelajar lain di sekolah ini.Di saat orang lain sibuk bermotorsikal datang ke sekolah,awak tetap datang dengan mengayuh basikal.Awak dan basikal.Itulah keunikan pada awak yang membezakan awak dengan para pelajar lain di mata cikgu.Cikgu begitu kagum pada semangat awak.Awak sanggup mengayuh basikal berbatu-batu untuk datang ke sini.Biarlah orang dengan caranya,awak tetap dengan cara awak.Biarlah kita bersusah dulu,nanti kita akan rasa senang juga” pujian dan kata-kata yang diberikan oleh Cikgu Zam kepada Fidzian suatu ketika dahulu .

Segalanya sudah jauh berubah.Fidzian sudah tidak ada bezanya dengan para pelajar yang lain.Tidak ada keunikan lagi pada Fidzian.Kini ke hulu ke hilir, dia sibuk memecut motorsikalnya.Bantuan wang biasiswa yang sepatutnya digunakan untuk menampung pelajaran disalahgunakan untuk membeli dan mengubahsuai motosikal yang menjadi kebanggaannya.”Sepatutnya bantuan biasiswa digunakan untuk menampung pelajaran .Jangan disalahgunakan.Pemberian biasiswa dan bantuan yang diberikan seolah tidak mencapai matlamatnya.Seolah-olah membuatkan para pelajar semakin terleka.Cukup berbeza dengan pelajar dulu.Mereka tidak mendapat bantuan dan biasiswa.Namun mereka menghayati erti kesusahan.Mereka bersemangat untuk mengubah hidup.Tidak seperti pelajar sekarang.Baru bergelar pelajar namun sudah nampak mewah walau datang daripada latar belakang keluarga yang susah.”Fidzian mencebik bibir apabila teringat nasihat Cikgu Zam .

Di kamar, Fidzian terbaring seorang diri.Foto Ika ditatapnya berkali-kali.Dia cukup puas.Dia sudah memiliki cinta Ika ,gadis yang menjadi rebutan para pelajar di sekolahnya.Sebelum ini, dia lama meminati Ika namun Ika tidak pernah melayannya.Namun sejak dia memiliki motorsikal,Ika sudah mula memberi perhatian dan membalas cintanya.Malah bukan setakat Ika,ramai lagi pelajar perempuan yang ingin mendampinginya.Kini tujuannya untuk pergi ke sekolah bukan lagi untuk mencari ilmu tetapi untuk menyemai cintanya bersama Ika.Hujung jarinya memegang kotak yang sudah dibalut dengan kertas berwarna merah hati.Dia yakin Ika akan gembira menerimanya.Duit biasiswa yang baru diterimanya pagi tadi telah dihabiskannya untuk membeli hadiah itu.

Pagi itu seperti biasa,Fidzian awal lagi sudah memecut masuk ke kawasan sekolah dengan motorsikal kebanggaannya.Sebaik saja meletakkan motorsikalnya di tempat biasa,Fidzian segera menuju ke Blok C.Matanya segera liar mencari kelibat gadis kesayangannya.Dia hampa.Bayang gadis itu masih belum kelihatan.Dia sudah tidak sabar menyerahkan hadiah itu kepada Ika.

“Mungkin dia belum datang kot,”Fidzian cuba memujuk hatinya.

Fidzian mengambil keputusan untuk kembali ke kelasnya.Dalam perjalanan menuju ke Blok B,Fidzian kaget.Matanya terlihat sesuatu.Dilihatnya Ika sedang duduk berdua-duaan memadu asmara dengan seorang pelajar lelaki.Dia cukup kenal pelajar itu.Azrin ,geng moto nya sendiri.Fidzian segera meluru dan segera melepaskan buku lima ke arah pipi Azrin.Ika terkejut lantas menjerit-jerit bagaikan orang histeria.Azrin terus membalas tumbukan Fidzian.Suasana di situ menjdi riuh rendah.Fidzian bagaikan dirasuk syaitan.Barang-barang dalam begnya bertaburan.Beberapa orang pengawas dan guru datang untuk meleraikan suasana.

Di bilik Guru Besar ,Fidzian berdiri mengadap Cikgu Abang Hadera.Pengetua yang cukup terkenal dengan sikap tegasnya itu memandang tepat ke arah anak muda itu.Fidzian kemudiannya tertunduk.Azrin disebelah Fidzian telah dibenarkan masuk ke kelas kerana kesalahan lebih kepada Fidzian.

“Awak telah melakukan kesalahan besar.Selain bergaduh,pihak sekolah telah menjumpai pil-pil khayal dalam beg awak,”suara Cikgu Abang Hadera cukup tegas.Fidzian semakin gelisah.Ada titisan peluh membasahi wajahnya.

“Mana ada saya bawa pil-pil itu, cikgu,”ujar Fidzian seperti biasa untuk menegakkan benang basah.

“Semasa barang-barang dalam beg kamu bertaburan sewaku pergaduhan tadi,para pengawas telah menjumpai pil-pil ini .Selama ini ,saya sering menerima laporan daripada para pelajar dan guru-guru di sini tentang aktiviti kamu membekalkan pil-pil khayal kepada para pelajar.Baru hari ini, kami dapat jumpa buktinya,”kata-kata Cikgu Abang Hadera membuatkan Fidzian terus tertunduk.Dia sudah buntu untuk membela diri.Bukti sudah berada di depan mata.

“Awak mesti terima hukumannya.”

Fidzian terkedu apabila mendengar hukuman yang diterimanya.Langkahnya lemah meninggalkan bilik pengetua.Fikirannya cukup kosong.Dia terus berjalan tanpa memperdulikan orang-orang di sekelilingnya.Dia terlalu rungsing.

“Fidziannn…….”Fidzian segera menoleh.Dilihatnya Cikgu Zam memanggilnya.

“Cikgu tak perlu lagi sibuk pasal saya.Saya hendak mati ke?…Saya hendak buat apa ke?..cikgu tidak perlu masuk campur.Tolong…….., jangan sibuk pasal saya lagi!”jerit Fidzian.Lantas segera beredar dari situ.Cukup tinggi nada suara Fidzian.Daus dan para pelajar yang berada di situ tergamam melihat situsi sebegitu. Cikgu Zam menarik nafas panjang.Dia begitu terkejut.Langsung tidak disangkanya anak muda berkulit hitam manis itu sanggup bertindak sebegitu.Sebelum ini, dia cukup menghormati Fidzian.Sikap anak muda itu dahulunya penuh dengan kesederhanaan.Teringatnya anak muda itu sebelum ini saban pagi mengayuh basikal ke sekolah dengan senyuman yang tidak pernah lekang di pipi di setiap kali berselisih dengannya di tepi jalan.”Itulah kesannya kalau sudah tidak pandai membawa diri.Mudah sangat terpengaruh,”kesal Cikgu Zam dalam hati.

“Cikgu,banyaklah bersabar.”pinta Daus yang turut tergamam melihat sikap biadap Fidzian terus menghampiri Cikgu Zam yang kelihatannya masih terpinga-pinga dengan tindakan Fidzian.

“Cikgu yakin dia tetap kembali seperti sikapnya dulu,”Daus hanya menggangguk sahaja.Walaupun hatinya cukup yakin bahawa Fidzian tetap tidak akan berubah.Dia tahu,sejak memiliki motorsikal.Fidzian sudah bercampur dengan budak-budak nakal.Melepak di tepi jalan.Bawa perempuan ke hulu ke hilir dengan motorsikal kebanggaannya.Arak,dadah,ganja dan pil sudah sebati dalam hidup Fidzian.Malah keluarga Fidzian sendiri sudah tidak mampu untuk mengawal Fidzian.Hidup Fidzian seakan hancur dengan jalan hidup yang dipilihnya.

Pagi itu ,Fidzian tidak lagi pergi ke sekolah.Dia perlu akur pada hukuman yang diberikan padanya.Dia telah kehilangan Ika.Banyak perkara manis yang semakin hilang dalam hidupnya.Fidzian duduk termenung di hujung katil.Matanya kemudian memandang ke arah tin arak dan pil khayal yang terletak di sisi katilnya.Fidzian menarik nafas panjang.Ika yang memperkenalkannya kepada najis-najis itu.Ika telah memperalatkannya.Fidzian seakan tersentak dari dunia indahnya.Dia mulai sedar.Ika hanya mencintainya kerana motorsikal bukan dirinya.Dia diperbodohkan oleh Ika hanya untuk memenuhi keinginan gadis itu. Bagi Ika,Fidzian hanya diperlukan untuk memudahkannya bergerak ke sana sini.Gadis itu cukup liar sedangkan semua itu adalah sesuatu yang baru bagi Fidzian.Fidzian terkena kejutan budaya.Demi cinta pada Ika,Fidzian seolah sanggup diperbodohkan.Segala kehendak gadis itu diturutinya.Pernah Fidzian tidak balik rumah hanya kerana menemani Ika yang hidup bagaikan bohsia di tepi jalan.Dia mula kenal dan melepak dengan budak-budak motor yang sebelum ini cukup dibencinya.Daus,sahabat karibnya sendiri sudah dilupakannya. Fidzian mula menyentuh arak dan pil-pil khayal.Fidzian lupa pada pesanan ibubapa yang tidak suka dirinya melepak pada waktu malam.Paling dia tidak lupa,dia sanggup menipu Cikgu Zam demi kerana Ika.

“Kenapa awak tidak pergi ke ceramah motivasi semalam.Penat je cikgu tunggu.Cikgu percayakan awak.Percayakan potensi yang ada pada awak.Sebab itu Cikgu calonkan nama awak kepada pihak sekolah.Tapi awak menghampakan harapan cikgu,”ada kemarahan pada nada suara Cikgu Zam.Fidzian mengosok-gosok kepalanya.Cikgu Zam tahu Fidzian cuba mencari alasan untuk menipunya.Selama ini, Cikgu Zam sudah lama mengetahui sikap Fidzian yang suka bersandiwara di hadapannya Cuma dia masih berharap dan yakin,Fidzian akan tetap berubah.

“Saya ada masalah peribadi.Keluarga saya ada masalah,cikgu.Saya tidak mahu menceritakan masalah ini sebab saya tidak mahu cikgu terbeban dengan masalah keluarga saya.Cukuplah saya sendiri yang menanggungnya,”.Fidzian yakin Cikgu Zam akan bersimpati dengan alasannya dan segera memaafkannya.

“Jangan mudah hanyut dek rayuan perempuan.Awak masih muda.Awak perlu berusaha bersungguh-sungguh demi SPM nanti.Jangan sampai awak dipermainkan dan diperbodohkan oleh perempuan,”nasihat Cikgu Zam tiba-tiba kembali diingatinya.Semalam dia sendiri nampak Fidzian berdua-duaan dengan Ika di gerai burger pada pukul dua pagi.Siap lagi memakai baju melayu dan baju kurung.Bagai orang nak pergi jumpa Tok Kadi.

“Cikgu bukan bermaksud nak mencampuri urusan peribadi awak tapi cikgu lihat sejak awak rapat dengan Ika,awak sudah mula berubah.Cara penampilan awak sudah jauh berubah.Rambut pun dah tidak terurus.Awak sudah seperti budak samseng di tepi jalan.Awak sudah tidak berimej seperti seorang pelajar”

“Sekali lagi cikgu katakan,cikgu ikhlas untuk menolong awak.Datanglah berjumpa cikgu kalau awak perlukan bantuan cikgu,”Cikgu Zam tetap berusaha untuk memujuk Fidzian.Harapannya satu.Fidzian sedar akan kesilapannya.

“Nanti apa pula kata orang,cikgu.Tentu orang kata yang saya ni nak ambil kesempatan.Saya perlu juga fikirkan pandangan orang,”Fidzian lantas bersuara.Terlalu bijak Fidzian mengatur kata.

No comments:

Post a Comment